
Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος
Υπάρχουν δράσεις ψηφιακών υποδομών που δύσκολα εμφανίζονται οι ίδιες στο προσκήνιο κάθε πολίτη, αλλά τα αποτελέσματα τους είναι αυτά που βιώνουμε στην καθημερινότητα μας
Είναι κάτι σαν οι ψηφιακοί δρόμοι που δεν είναι ορατοί δια γυμνού οφθαλμού, αλλά διευκολύνουν αφάνταστα την αστραπιαία μετάδοση τεράστιου όγκου δεδομένων κάθε μορφής.
Μια τέτοια περίπτωση συνιστά η ηλεκτρονική τιμολόγηση, που τα τελευταία χρόνια εισέρχεται δυναμικά στη ζωή των επιχειρήσεων και του Δημοσίου, επιταχύνοντας διαδικασίες και αναβαθμίζοντας τη διαφάνεια και ποιότητα των συναλλαγών. Πρόκειται για τη δυνατότητα ηλεκτρονικής ανταλλαγής παραστατικών συναλλασσόμενων, χωρίς να υπάρχει η ανάγκη εκτύπωσης, αποστολής και φύλαξης αυτών σε έντυπη μορφή.
Παραστατικά δεν είναι μόνο τα τιμολόγια αλλά και συνοδευτικά έγγραφα. H ηλεκτρονική τιμολόγηση περιλαμβάνει τόσο τις συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων (Business to Business – Β2Β) όσο και τις μεταξύ επιχειρήσεων και δημόσιου τομέα (Business to Government – B2G). Η σημασία της για τη διευκόλυνση και προστασία των συναλλαγών έχει τονιστεί και με οδηγία του Ευρωπαϊκού Κοινοβούλιου.
Η πανδημία με επιτάχυνση της ψηφιοποίησης και η αύξηση του δημόσιου χρέους, ενέτειναν καθολικά την προσπάθεια για αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής. Περισσότερες χώρες συνεπώς μεταβαίνουν στην ηλεκτρονική τιμολόγηση, σε πολλές περιπτώσεις ως υποχρεωτική. Ενδεικτικά, ανακοινώσεις έγιναν από την Κύπρο, το Λουξεμβούργο και την Λετονία, ενώ μεταβάσεις έχουν προγραμματιστεί από Βέλγιο, Ισπανία, Γαλλία, Γερμανία κ.α.
To πλήθος τους είναι συνεχώς αυξανόμενο. Τα αποτελέσματα της μετάβασης στην υποχρεωτική ηλεκτρονική τιμολόγηση στην Ιταλία αλλά και σε χώρες της Λατινικής Αμερικής αποδεικνύουν τη σημαντικότατη βελτίωση σε φορολογικά έσοδα από ψηφιακό κλείσιμο κενών σε θέματα τιμολόγησης και φορολογικών δηλώσεων.
Σημαντικό είναι επίσης ότι δεν χρειάζεται πρόσθετη μέριμνα για την υιοθέτηση της ηλεκτρονική τιμολόγησης στη χώρα μας. Είναι αξιοσημείωτο ότι το 2020 ενισχύθηκε κατά 77% ο τζίρος των συναλλαγών του ηλεκτρονικού εμπορίου έναντι 10% στις χώρες του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου. Αυτό οφείλεται αφενός στην πανδημία και την ανάγκη ανέπαφων συναλλαγών και αφετέρου στη αύξηση των χρηστών του διαδικτύου που κάνουν αγορές (59% από 51%).
Επίσης, με πρωτοβουλία της ΕΕ, δημιουργήθηκε το PEPPOL, ένα πρότυπο προδιαγραφών για την ανταλλαγή τιμολόγια. Για την Ελλάδα, επίσημη αρχή PEPPOL είναι η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης. Στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια έχουμε κάνει σημαντικά βήματα στον τομέα αυτό, με στοχευμένα έργα και δράσεις για να αλλάξουμε την τις υπηρεσίες αλλά και τις υποδομές που προσφέρουμε για επιχειρήσεις αλλά και το δημόσιο τομέα.
Στο πεδίο των B2G συναλλαγών, η ΓΓ Πληροφοριακών Συστημάτων του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (ΓΓΠΣΔΔ) ανέπτυξε, σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Δημοσιονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών, τις κατάλληλες εφαρμογές για την ηλεκτρονική τιμολόγηση στις δημόσιες συμβάσεις. Δημιούργησε δε για πρώτη φορά Μητρώο των Αναθετουσών Αρχών ώστε να καταγραφούν με συνέπεια όλοι δημόσιοι φορείς που συνάπτουν συμβάσεις. Έως σήμερα έχουν εγγραφεί περισσότερες από 2830 αναθέτουσες αρχές.
ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ
Ακολουθήστε το Entospolis στο Facebook