Kωνσταντίνος Τσακιρέλης: Το Ηράκλειο έχει υποδεχτεί σπουδαίες παραστάσεις, ακόμα και φεστιβάλ που τίποτα δεν έχουν να ζηλέψουν από διεθνείς παραγωγές!

1744

Καλωσορίζουμε τον Κωνσταντίνο Τσακιρέλη στο Εntospolis και τον ευχαριστούμε για την διάθεση του χρόνου του.

Ο Κωσταντίνος γνωστός σε όλους για το ταλέντο του ,το πάθος του και την αγάπη του για τον χορό που τον υπηρετεί αρκετά χρόνια.

Είναι ιδιοκτήτης του ΣΙΚΙΝΝΙΣ | ΚΕΝΤΡΟ ΧΟΡΟΥ ΚΑΙ ΠΑΡΑΣΤΑΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ, ένας χώρος για τη μελέτη, την έρευνα και τον πειραματισμό γύρω από την τέχνη του χορού.

Και όπως δηλώνει ο ίδιος..“Έτσι, μια μέρα άνοιξα τον τηλεφωνικό κατάλογο, βρήκα τυχαία μια σχολή χορού, πήρα το λεωφορείο και πήγα.”

Πότε μπήκε ο χορός στην ζωή σου Κωνσταντίνε;

Ο χορός για μένα ξεκίνησε στις τελευταίες τάξεις του Γυμνασίου. Την περίοδο εκείνη είχα αποφασίσει πως θ΄ ασχοληθώ με το θέατρο και ψάχνοντας να δω τα μαθήματα που διδάσκονται στις δραματικές σχολές, αντιλήφθηκα πως ο χορός ήταν απαραίτητος, ακόμα και για τις εισαγωγικές εξετάσεις σε κάποιες σχολές.

Επίσης, εκείνη την περίοδο ήταν μεγάλη και η αγάπη μου για τα μιούζικαλ -ακόμα είναι με έναν τρόπο-  και ήμουν εξαιρετικά διαθέσιμος να γνωρίσω στην πράξη όλες τις τέχνες! Έτσι, μια μέρα άνοιξα τον τηλεφωνικό κατάλογο, βρήκα τυχαία μια σχολή χορού, πήρα το λεωφορείο και πήγα.

Οι γονείς μου το έμαθαν αφού είχα ξεκινήσει και φυσικά δεν είχαν καμία αντίρρηση.

Τότε ξεκίνησε η επαφή μου με τον χορό και καθώς γνώριζα καλύτερα αυτή την τέχνη, το θέατρο έμενε όλο και πιο πίσω στη σκέψη μου, μέχρι που μια βροχερή καλοκαιρινή νύχτα του 1997, ως έφηβος, είδα τη «Μήδεια» του Δημήτρη Παπαϊωάννου και ένας νέος κόσμος ξεδιπλώθηκε μπροστά μου.

Εκείνη η παράσταση του Παπαϊωάννου, καθώς και κάποιες άλλες παραστάσεις που είδα μετά, ήταν η αφορμή να ψάξω περισσότερα πράγματα για τον σύγχρονο χορό και τις δυνατότητες που προσφέρει, και τελικά ν’ αποφασίσω να ασχοληθώ με αυτόν.

 

 

O xoρός είναι εύκολη ενασχόληση; Τι προσόντα πρέπει να διαθέτει κάποιος για να ασχοληθεί με τον χορό;

Κάθε επαγγελματίας που θέλει να επιτύχει στον τομέα του χρειάζεται κόπο, μελέτη, όραμα, θυσίες και πάνω απ’ όλα πολλή όρεξη, επομένως θεωρώ πως αν κανείς αγαπάει το επάγγελμα που έχει επιλέξει, οι δυσκολίες, με επιμονή και υπομονή, μετατρέπονται πάντα σε χαρές.

Αυτό που ίσως είναι διαφορετικό με τον χορό, είναι η σωματική κόπωση που απαιτείται, αν και με τα χρόνια -με κάποιον περίεργο τρόπο- καταλήγει να είναι κι αυτή ευχάριστη.

Άλλη δυσκολία που μπορεί να αντιμετωπίσει κανείς στην Ελλάδα είναι η αδιαβάθμιτες σπουδές και οι εξαιρετικά περιορισμένες θέσεις εργασίας.

Αυτοί είναι άλλωστε και οι λόγοι που τις περισσότερες φορές οδηγούν τους/τις χορευτές/τριες στο εξωτερικό για αναζήτηση εργασίας.

Σχετικά με τα προσόντα, είναι πλέον τόσο ευρύ το φάσμα, ώστε ο καθένας θα μπορούσε να βρει τη θέση του μέσα στο καλλιτεχνικό γίγνεσθαι. Το στερεότυπο των εξωπραγματικών σωματικών προσόντων και προδιαγραφών, της στρατιωτικής πειθαρχίας και της αβάσταχτης σωματικής καταπόνησης που είχαμε στο μυαλό μας για τον χορό, θέλω να πιστεύω πως πλέον αποτελεί μόνο αφορμή για σάτιρα και με τα χρόνια θα ξεχαστεί.

 

Το Ηράκλειο είναι έτοιμο να υποδεχτεί παραγωγές και παραστάσεις διεθνούς επιπέδου; Το κοινό είναι κατάλληλο εδώ;

Το Ηράκλειο έχει υποδεχτεί σπουδαίες παραστάσεις, ακόμα και φεστιβάλ που τίποτα δεν έχουν να ζηλέψουν από διεθνείς παραγωγές, με παλαιότερο και πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα τον Μουσικό Αύγουστο του Χατζιδάκι.

Ο μόνος λόγος που δεν δίνω πιο σύγχρονα παραδείγματα, είναι για να μην αδικήσω κάποιον. Το στενάχωρο είναι πως, για τις περισσότερες παραστατικές τέχνες, δεν υπάρχουν νόμιμες, κατάλληλες κτιριακές δομές, για να φιλοξενήσουν τέτοιες παραγωγές.

Εξαίρεση αποτελεί η αίθουσα Ανδρέα και Μαρίας Καλοκαιρινού στο ΠΣΚΗ, που είναι κατάλληλη μόνο για μεγάλες, επιδοτούμενες παραγωγές, καθώς το κόστος ενοικίασής της είναι εξαιρετικά δυσπρόσιτο για τα μικρότερα καλλιτεχνικά σχήματα.

Σχετικά με το κοινό, ποτέ δεν κατάλαβα πώς διαχωρίζεται σε κατάλληλο ή ακατάλληλο. Το κοινό δεν είναι αυτό που θα κρίνει την επιτυχία μιας παράστασης (εκτός αν μιλάμε για την εισπρακτική επιτυχία, που είναι κάτι εντελώς διαφορετικό).

Όταν η τέχνη είναι ειλικρινής, απευθύνεται σε όλους. Όταν μιλάμε για εξειδικευμένο κοινό, εννοούμε άλλους καλλιτέχνες ή θεωρητικούς, που θα κρίνουν την καλλιτεχνική αξία του έργου ενός δημιουργού. Εγώ προσωπικά έχω μόνο καλές εμπειρίες να μοιραστώ από το κοινό του Ηρακλείου, άλλωστε οι άνθρωποι είναι αυτό που αγαπώ περισσότερο σε αυτή την πόλη!

 

-Η πολιτεία είναι κοντά στις σχολές χορού; Στηρίζει αρκετά ή επιδοτεί όπως πρέπει τις σχολές χορού;

Η πολιτεία δεν στηρίζει και δεν επιδοτεί τις σχολές χορού. Ακόμα και την περίοδο της καραντίνας ο Υπουργός Ανάπτυξης παραδέχτηκε πολλές φορές δημόσια  ότι οι σχολές χορού είναι οι πιο αδικημένες από όλες τις επιχειρήσεις σχετικά με τα μέτρα στήριξης που έλαβαν -ή μάλλον αυτά που δεν έλαβαν.

Φυσικά, ακόμα κι αν το παραδέχτηκε, δεν έχει αλλάξει κάτι μέχρι σήμερα και ούτε προβλέπεται ν’ αλλάξει. Ακόμα και η νομοθεσία που καθορίζει τον τρόπο λειτουργίας, το πρόγραμμα σπουδών και τις προδιαγραφές τους, έχει να τροποποιηθεί ουσιαστικά από το 1985.

 

Anobio

 

-Mια διεθνής διοργάνωση εδώ με κέντρο το Ηράκλειο Κρήτης θα  ήταν εφικτό θεωρείς; θα το αγκάλιαζαν οι τοπικές αρχές/φορείς;

Ναι, το θεωρώ εφικτό από όλες τις απόψεις, εφόσον λυθούν ζητήματα κτηριακών εγκαταστάσεων που προαναφέρθηκαν.

Μπορώ να πω με βεβαιότητα ότι η Περιφέρεια Κρήτης θα αγκάλιαζε ένα τέτοιο εγχείρημα, χωρίς να είμαι βέβαιος πως μπορώ να πω το ίδιο και για άλλους δημόσιους φορείς.

Επίσης, αξίζει να σημειωθεί πως συχνά στο πλευρό τέτοιων διοργανώσεων στέκονται και ιδιωτικοί φορείς ή/και επιχειρήσεις της πόλης μας.

 

-Ποιό είναι το μυστικό μια επιτυχημένης παράστασης; Εσύ Κωνσταντίνε το έχεις επιτύχει αυτό .Τι ζητάει ο κόσμος και τι θα θέλει να δει νομίζεις;

Δεν νομίζω πως υπάρχει μυστικό, πέρα από την ειλικρίνεια που αναφέραμε και παραπάνω.

Για μένα, ως θεατής, επιτυχημένη είναι μια παράσταση που θα με συγκινήσει με οποιονδήποτε τρόπο ή θα μετακινήσει τη σκέψη μου.

Ως δημιουργός δεν θεωρώ πως έχω επιτύχει ακόμα, αλλά σίγουρα έχω ζήσει στιγμές ικανοποίησης που θεωρώ πως είναι εξίσου σπουδαίο!

Με ικανοποιούν στις παραστάσεις μου οι στιγμές που χωρίς να το καταλάβω βγαίνω από τη θέση του δημιουργού και μπαίνω στη θέση του θεατή.

Σχετικά με το τι ζητάει το κοινό, δυστυχώς δεν μπορώ να σας απαντήσω, γιατί είναι τόσο μεγάλος ο κόσμος σε έκταση και τόσο μεγάλη η ποικιλία στα γούστα του κοινού, που θα μπορούσε κανείς να τρελαθεί μπαίνοντας στη διαδικασία μιας τέτοιας διερεύνησης. Αυτό που μπορώ να σας πω με σιγουριά, είναι πως το ζητούμενό μου είναι πάντα να διηγηθώ μια ιστορία που πάνω απ’ όλα να με ενδιαφέρει και να θέλω απεγνωσμένα να την μοιραστώ!

 

-Τι σχέδια έχεις για το μέλλον όσον αφορά τα καλλιτεχνικά δρώμενα;

Αν μου κάνατε την ίδια ερώτηση πριν την αρχή της πανδημίας θα είχα πολλά να σας πω.

Τώρα δυστυχώς οι συνθήκες δεν είναι ευνοϊκές για μακροπρόθεσμα σχέδια καλλιτεχνικά. Προτεραιότητά μου αυτή την περίοδο είναι να επικεντρωθώ στη Σίκιννις, το Κέντρο Χορού και Παραστατικών Τεχνών που με πολύ κόπο δημιούργησα και ξεκίνησε να λειτουργεί τον Φεβρουάριο του 2020, ακριβώς 3 εβδομάδες πριν την πρώτη καραντίνα.

Με πολλή χαρά, αυτή την περίοδο, ετοιμάζουμε την πρώτη παράσταση που θα κάνουμε με τους μαθητές μας τον Ιούνιο του 2022 και θα είναι βασισμένη στον «Μικρό Πρίγκιπα» του Αντουάν ντε Σαιντ Εξυπερύ!

 

Cabaret Revolte by extagi, directed by Konstantinos Tsakirelis

 

 

Κωσταντίνε Τσακιρέλη σε ευχαριστούμε!

 

Ακολουθήστε το Entospolis στο Facebook