Δευτέρα, 20 Σεπτεμβρίου, 2021
Αρχική ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ Η ιστορία του Ράλλυ Ακρόπολις

Η ιστορία του Ράλλυ Ακρόπολις

Ο μοναδικός διεθνής αγώνας του μηχανοκίνητου αθλητισμού που διεξάγεται στην Ελλάδα κι ένας από τους παλαιότερους παγκοσμίως. Δείτε στατιστικά, φωτογραφίες και σπάνια βίντεο.

Το Ράλλυ Ακρόπολις είναι ο μοναδικός διεθνής αγώνας του μηχανοκίνητου αθλητισμού που διεξάγεται στην Ελλάδα κι ένας από τους παλαιότερους παγκοσμίως. Πρωτοξεκίνησε το 1952 ως Ράλι ΕΛΠΑ, μετονομάστηκε σε Ράλλυ Ακρόπολις την επόμενη χρονιά και από το 1956 είναι ενταγμένος στο ετήσιο αγωνιστικό καλεντάρι της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (FIA).

Ο εθνικός μας αγώνας πραγματοποιείται κυρίως στους σκονισμένους και κακοτράχαλους χωματόδρομους της ορεινής Στερεάς Ελλάδας, συνήθως κατά τη διάρκεια του καυτού ελληνικού καλοκαιριού. Το Ράλλυ Ακρόπολις είναι γνωστό παγκοσμίως ως ένας εξαιρετικά σκληρός αγώνας για οδηγούς και αυτοκίνητα. Πολυνίκης της διοργάνωσης με 5 καρό σημαίες είναι ο αδικοχαμένος σκωτσέζος οδηγός Κόλιν ΜακΡέι και στην κατηγορία των κατασκευαστών η Ford με 17.

Οι αγώνες αυτοκινήτου στην Ελλάδα που είχαν ξεκινήσει δειλά-δειλά στα μέσα της δεκαετίας του 1920 με πρωτοβουλία της Ελληνικής Λέσχης Περιηγήσεων και Αυτοκινήτου (ΕΛΠΑ, μέλος της FIA από το 1928) διακόπηκαν, όπως ήταν φυσικό, τη δεκαετία του 1940, κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και του επακολουθήσαντος Εμφυλίου Πολέμου στην Ελλάδα.

 

Στις αρχές του 1951 μία παρέα φίλων του αυτοκινήτου απευθύνθηκαν στην ΕΛΠΑ και ζήτησαν την επανέναρξη της αγωνιστικής δράσης. Στις 30 Νοεμβρίου της ίδιας χρονιάς δόθηκε η εκκίνηση του «Ελληνικού Ράλι» κάτω από την Ακρόπολη. Τα 10 αυτοκίνητα που συμμετείχαν στον αγώνα, αφού διάνυσαν 1.923 χιλιόμετρα υπό συνεχή βροχή, τερμάτισαν ύστερα από 43 ώρες στην Κηφισιά με νικητή τον Πέτρο Περατικό που οδηγούσε ένα Fiat 1400. Ήταν ο πρώτος αγώνας μεταπολεμικός αγώνας αυτοκινήτου στην Ελλάδα. 

Τον Ιανουάριο του 1952 ο τότε αντιπρόεδρος της ΕΛΠΑ Απόστολος Νικολαίδης πρότεινε τη διεξαγωγή ενός αγώνα ράλι υπό την αιγίδα της. Το Ράλι ΕΛΠΑ ξεκίνησε από τα Γιάννινα την 1η Μαΐου της ίδιας χρονιάς με τη συμμετοχή 19 αυτοκινήτων και τερματισμό τη Φιλοθέη, όπου οι διαγωνιζόμενοι πήραν μέρος και σ’ έναν αγώνα διεξιοτεχνίας. Νικητής αναδείχθηκε ο Τζώνυς Πεσμαζόγλου με ένα οκτακύλινδρο Chevrolet και συνοδηγό τον Νίκο Παπαμιχαήλ. Το Ράλι ΕΛΠΑ ήταν ο πρόγονος του Ράλυ Ακρόπολις.

Στις 19 Νοεμβρίου 1952, κατά τη διάρκεια του διοικητικού συμβουλίου της ΕΛΠΑ, ο Απόστολος Νικολαΐδης έριξε την ιδέα της διεθνοποίησης του αγώνα και της μετονομασίας του σε Ράλλυ Ακρόπολις. Η πρότασή του έγινε αποδεκτή και στις 29 Μαΐου 1953 κάτω από τον ιερό βράχο της Ακρόπολης δόθηκε η εκκίνηση του πρώτου Ράλλυ Ακρόπολις με τη συμμετοχή 26 αυτοκινήτων (19 με ελληνικά πληρώματα και 7 με ξένα).

Τα αυτοκίνητα έπρεπε να διανύσουν μία απόσταση 1.720 χιλιομέτρων σε ασφάλτινους και χωμάτινους δρόμους στην ηπειρωτική Ελλάδα, αλλά μόλις 6 είδαν την καρό σημαία του τερματισμού στην Αθήνα. Νικητής αναδείχθηκε ο Νίκος Παπαμιχαήλ με Jaguar και συνοδηγό τον Σπύρο Δημητράκο. Το «Ακρόπολις» από την πρώτη του κιόλας διοργάνωση έδειξε τον σκληρό χαρακτήρα του και άρχισε να χτίζει μεθοδικά τη φήμη του.

 

Δεν πέρασαν πολλά χρόνια και το 1956 εντάχθηκε στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC) και άρχισε να γίνεται ευρύτερα γνωστό στους διαγωνιζόμενους και στους φίλους του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Με τις δύσκολες και «σφιχτές» ειδικές διαδρομές του, κέρδιζε σταθερά χρόνο με το χρόνο φήμη και δημοσιότητα, προσελκύοντας τα μεγαλύτερα ονόματα και τα καλύτερα αυτοκίνητα κάθε εποχής. 

Το 1970 εντάχθηκε στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (πρώτα στο IMC και μετέπειτα στο WRC), κερδίζοντας περαιτέρω αίγλη με τη μοναδικότητα του χαρακτήρα του. Το 2014, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης και των προβλημάτων που αντιμετώπιζε η ΕΛΠΑ, το Ράλλυ Ακρόπολις υποβιβάστηκε και εντάχθηκε και πάλι στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι. Το 2019 και το 2020 δεν έγινε, αλλά από το 2021 επανήλθε στη φυσική του θέση ως αγώνας του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι, αφού η ελληνική κυβέρνηση κατανόησε τη σημασία που έχει για την προβολή της χώρας μας στο εξωτερικό.

Το 65ο Ράλλυ Ακρόπολις θα διεξαχθεί από τις 9 έως τις 12 Σεπτεμβρίου 2021.

Οι νικητές του Ράλλυ Ακρόπολις

Νίκες ανά οδηγό

Οδηγός Νίκες Έτος
Κόλιν ΜακΡέι 5 1996, 1998, 2000, 2001, 2002
Βάλτερ Ρερλ 3 1975, 1978, 1983
Μίκι Μπιαζιόν 3 1988, 1989, 1993
Κάρλος Σάινθ 3 1990, 1994, 1997
Σεμπαστιάν Λεμπ 3 2005, 2008, 2012
Μπγιορν Βάλντεγκαρντ 2 1977, 1979
Άρι Βατάνεν 2 1980, 1981
Γιούχα Κάνκουνεν 2 1986, 1991
Μάρκους Γκρόνχολμ 2 2006, 2007
Βάλτερ Σοκ 2 1956, 1960
Όιχεν Μπέρινγκερ 2 1962, 1963
Ζαν-Λικ Τεριέ 2 1970, 1973
Καγιετάν Καγιετάνοβιτς 2 2015, 2017
Τζώνυς Πεσμαζόγλου 1 1955
Νίκος Παπαμιχαήλ 1 1953
Πέτρος Παπαδόπουλος 1 1954
Ζαν-Πιερ Εσταζέ 1 1957
Λουίτζι Βιλορέζι 1 1958
Βόλφγκανγκ Λέβι 1 1959
Έρικ Κάρλσον 1 1961
Τομ Τράνα 1 1964
Καρλ-Μάγκνους Σκογκ 1 1965
Μπενγκτ Σέντερστρεμ 1 1966
Πάντι Χόπκερκ 1 1967
Ρότζερ Κλαρκ 1 1968
Πάουλι Τοϊβόνεν 1 1969
Οβε Άντερσον 1 1971
Χόκαν Λίντμπεργκ 1 1972
Χάρι Κάλστρομ 1 1976
Μισέλ Μουτόν 1 1982
Στιγκ Μπλόμκβιστ 1 1984
Τίμο Σάλονεν 1 1985
Μάρκου Άλεν 1 1987
Ντιντιέ Οριόλ 1 1992
Άρις Βωβός 1 1995
Ρίτσαρντ Μπερνς 1 1999
Μάρκο Μάρτιν 1 2003
Πέτερ Σόλμπεργκ 1 2004
Μίκο Χίρβονεν 1 2009
Σεμπαστιάν Οζιέ 1 2011
Γιάρι-Μάτι Λάτβαλα 1 2013
Κρέιγκ Μπριν 1 2014
Ραλφς Σιρμάσις 1 2016
Μπρούνο Μαγκαλιάες 1 2018
Κάλε Ροβάνπερα 1 2021

Νίκες ανά Κατασκευαστή

Κατασκευαστής Νίκες Έτος
Ford 17 1966, 1968, 1977, 1979, 1980, 1981, 1993, 1997, 2000, 2001, 2002, 2003, 2006, 2007, 2009, 2015, 2017
Lancia 7 1958, 1983, 1987, 1988, 1989, 1991, 1992
Subaru 5 1994, 1996, 1998, 1999, 2004
Citroën 4 2005, 2008, 2011, 2012
Mercedes-Benz 4 1956, 1960, 1962, 1963
Opel 3 1954, 1955, 1975
Alpine-Renault 3 1970, 1971, 1973
Peugeot 3 1985, 1986, 2014
Audi 2 1982, 1984
Volvo 2 1964, 1965
Fiat 2 1972, 1978
Škoda 2 2016, 2018
Toyota 2 1990, 2021
Datsun 1 1976
Volkswagen 1 2013
Jaguar 1 1953
Ferrari 1 1957
Auto Union 1 1959
Saab 1 1961
Mini Cooper 1 1967
Porsche 1 1969

Πηγή: https://www.sansimera.gr/