Καθηγητές Ιταλικής Γλώσσας-ΠΕ34: Με αφορμή την Ενισχυτική Διδασκαλία των Ειδικών Μαθημάτων

Καθηγητές Ιταλικής Γλώσσας-ΠΕ34
Πανελλήνιος Σύλλογος Καθηγητών Ιταλικής Γλώσσας-ΠΕ34 Associazione Panellenica degli Insegnanti di Italiano-PE34 Διοικούσα Επιτροπή – Comitato direttivo

Θέμα: Με αφορμή την Ενισχυτική Διδασκαλία των Ειδικών Μαθημάτων. Αποκατάσταση των αδικιών σε βάρος των μαθητών και εκπαιδευτικών ΠΕ34 Ιταλικής γλώσσας.

Το 2006 συστάθηκε ο κλάδος του εκπαιδευτικού προσωπικού ΠΕ 34 Ιταλικής Γλώσσας. Σήμερα οι εκπαιδευτικοί της Ιταλικής γλώσσας σε όλες τις βαθμίδες της δημόσιας εκπαίδευσης, βιώνουν με τον πλέον τραγικότερο τρόπο τις στρεβλώσεις που δημιουργήθηκαν στην εργασιακή και μαθησιακή τους πραγματικότητα από τις ανεύθυνες και επικίνδυνες πολιτικές των προηγούμενων χρόνων.

Τα τελευταία χρόνια, η επιλογή της Ιταλικής στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση, δεν καθορίζεται από τη ζήτηση των μαθητών και μαθητριών αλλά από την προσφορά του Κράτους σε μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό, καθώς ως προϋπόθεση για την λειτουργία τμήματος δεύτερης ξένης γλώσσας ορίστηκε η ύπαρξη μόνιμου καθηγητή στην Δευτεροβάθμια

Σύμφωνα με στοιχεία του Πανελλήνιου Συλλόγου Καθηγητών Ιταλικής Γλώσσας, και παρ’ όλες τις αντίξοες συνθήκες τουλάχιστον 1.500 μαθητές-μαθήτριες επιλέγουν τα Ιταλικά ως δεύτερη ξένη γλώσσα κάθε χρονιά στην πρώτη γυμνασίου όμως οι μαθητές, ελλείψει διορισμένου καθηγητή ΠΕ34, υποχρεώνονται να επιλέξουν μεταξύ άλλων γλωσσών

Από αυτό και μόνο το γεγονός αποδεικνύεται ότι η αυξημένη ζήτηση για τη διδασκαλία των Ιταλικών ως δεύτερη ξένη γλώσσα, δεν συνδέεται από το Υπουργείο, με την ύπαρξη εκπαιδευτικών ΠΕ34 σε ικανό αριθμό, μέσω προσλήψεων στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα.

Και σαν να μην έφταναν τα προηγούμενα, έρχονται τα τμήματα ενισχυτικής διδασκαλίας Ειδικών Μαθημάτων όπου συμπεριλαμβάνεται και η ιταλική γλώσσα προφανώς για άσχετους με την εκπαίδευση σκοπούς. Γι’ αυτόν το λόγο ο Σύλλογός μας θέλει να εκφράσει τις επιφυλάξεις του και να επισημάνει την αναποτελεσματικότητα του προγράμματος σε  ό, τι αφορά την ιταλική γλώσσα.

Όπως είναι γνωστό, στις πανελλαδικές εξετάσεις το επίπεδο στο οποίο εξετάζονται οι υποψήφιοι στις ξένες γλώσσες είναι το επίπεδο Β1, σύμφωνα με το Κοινό Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Αναφοράς (ΚΕΠΑ) Επίσης, το Ενιαίο Πρόγραμμα Σπουδών για τις ξένες γλώσσες (ΕΠΣ‐ΞΓ) για τη δημόσια εκπαίδευση, όπως συντάχθηκε από το ΙΕΠ και «εφαρμόζεται» στα σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ορίζει ότι για το επίπεδο Β1 χρειάζονται περίπου 460 ώρες μελέτης, από τις οποίες τουλάχιστον οι 230 αναμένεται να είναι διδακτικές.

Από την άλλη μεριά, όμως, αυτό που συμβαίνει στην πραγματικότητα στο σχολείο και στην τάξη είναι τα εξής:

α. Τα ιταλικά διδάσκονται μόνο σε λίγα και συγκεκριμένα Γυμνάσια, και στα τρία χρόνια διδασκαλίας τους έχουν διδαχθεί στην καλύτερη περίπτωση 50- 55 ώρες τον χρόνο, χωρίς να υπολογιστούν τυχόν καθυστερήσεις στην πρόσληψη αναπληρωτών ή η απώλεια ωρών λόγω εξαιρετικών περιστάσεων.

β. στο λύκειο, οι μαθητές που στο γυμνάσιο διδάχθηκαν τα ιταλικά καλούνται αναγκαστικά να επιλέξουν άλλη δεύτερη ξένη γλώσσα και να διακόψουν την εκμάθηση των ιταλικών.

γ. και ξαφνικά οι μαθητές της τρίτης λυκείου που θέλουν να δώσουν τα ιταλικά ως ειδικό μάθημα, έχουν διδαχθεί τη γλώσσα το πολύ 150-170 ώρες (επίπεδο Α1+ σύμφωνα με το ΚΕΠΑ και το ΕΠΣ‐ΞΓ) στο γυμνάσιο και μετά από 3 χρόνια, χωρίς καμία επαφή με τη γλώσσα εκτός κι αν έχουν καταφύγει στην ιδιωτική εκπαίδευση, στα μέσα Φεβρουαρίου καλούνται να παρακολουθήσουν μαθήματα στην ενισχυτική διδασκαλία για να προετοιμαστούν για τις πανελλαδικές εξετάσεις με 2 ώρες μάθημα την εβδομάδα. για 3 μήνες.

Από τα παραπάνω είναι ξεκάθαρο και αδιαμφισβήτητο ότι η διδασκαλία των ιταλικών στη δημόσια εκπαίδευση δεν μπορεί να παρέχει μια σωστή, ολοκληρωμένη και αποτελεσματική προετοιμασία των υποψηφίων, σύμφωνα και με το ισχύον εγκεκριμένο πρόγραμμα του ΙΕΠ που θα έπρεπε να εφαρμόζεται στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Αναρωτιόμαστε λοιπόν:

  • Το υπουργείο θεωρεί ότι οι υποψήφιοι στην ιταλική γλώσσα θα καλύψουν το κενό αυτό της διδασκαλίας;
  • Τελικά, ποιος είναι ο στόχος αυτού του προγράμματος διδασκαλίας;
  • Μήπως τελικά το υπουργείο θα έπρεπε, πριν προχωρήσει στην αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών, να προχωρήσει σε μία αξιολόγηση της εφαρμογής των προγραμμάτων σπουδών με βάση τις διάφορες υπουργικές αποφάσεις που τελικά δυσχεραίνουν ή και ακυρώνουν την εφαρμογή τους;

Ως σύλλογος ζητάμε την ίση μεταχείριση των μαθητών και την ελεύθερη επιλογή της Ιταλικής γλώσσας, όπως συμβαίνει με τις υπόλοιπες β΄ ξένες γλώσσες που διδάσκονται στο δημόσιο σχολείο.

Ζητάμε ένα πλαίσιο διδασκαλίας των γλωσσών στη δημόσια εκπαίδευση που θα επιτρέπει την ολοκληρωμένη προετοιμασία των μαθητών για την πιστοποίηση της ξένης γλώσσας (Κρατικό Πιστοποιητικό γλωσσομάθειας) και θα διασφαλίζει τη σωστή προετοιμασία τους για τις πανελλαδικές εξετάσεις.

Για όλους τους παραπάνω λόγους στις επικείμενες προσλήψεις μόνιμων καθηγητών στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση θα πρέπει να προσληφθούν και καθηγητές της ιταλικής γλώσσας, ώστε να καταστεί δυνατή η αποτελεσματική εφαρμογή του προγράμματος σπουδών.

 

Για τη διοικούσα επιτροπή

Αντώνης Βεντούρης, Rosaria Gulisano, Αγλαΐα Ανεζάκη, Έλενα Κουντουράκη, Κατερίνα Μανιάτη, Άννα Τσαταλμπασόγλου, Μαρία Τυμβίου