Η Πρόεδρος του Συλλόγου Γυναικών Επιχειρηματιών Κρήτης κα Μαρία Πιτσικάκη μίλησε στο entospolis.gr. Δηλώνει υπερήφανη για τις γυναίκες που τολμούν να επιχειρούν!

Καλωσορίζουμε την  κα Μαρία Πιτσικάκη και την ευχαριστούμε για την διάθεση της να απαντήσει σε ερωτήματα που αφορούν το γυναικείο επιχειρείν στην Κρήτη.

Η κα Μαρία Πιτσικάκη είναι Πρέσβειρα Γυναικείας επιχειρηματικότητας Κρήτης, Πρόεδρος του Αναπτυξιακού Συλλόγου Γυναικών Επιχειρηματιών Κρήτης

Αξίζει να αναφέρουμε ότι σύντομα θα πραγματοποιηθεί από τον Σύλλογο Διαδικτυακή ημερίδα με θέμα : Η οικοτεχνία, η χειροτεχνία, η γαστρονομία είναι γυναικεία υπόθεση; Η διασύνδεσή τους με τον τουρισμό.

Την Πέμπτη 18 Φεβρουαρίου. Ώρα έναρξης 11 π. μ

Στην διαδικτυακή ημερίδα μπορεί  να συμμετάσχει όποιος θέλει.

Διοργάνωση : Δήμος Ηρακλείου και Αναπτυξιακός Σύλλογος Γυναικών Επιχειρηματιών Κρήτης

 

-Πείτε μας λίγα λόγια για τον Αναπτυξιακό Σύλλογο Γυναικών Επιχειρηματιών Κρήτης.

Έχει βοηθηθεί το δίκτυο αυτό των γυναικών μέσα από τις δικές σας δράσεις;

Ο Αναπτυξιακός Σύλλογος Γυναικών Επιχειρηματιών Κρήτης ιδρύθηκε  το 2003 και  μέχρι σήμερα, απαριθμεί 900 μέλη – γυναίκες επιχειρηματίες σε όλη την Κρήτη και από όλα τα επαγγέλματα. Προωθεί ενεργά, μέσω των δράσεων του, την ενίσχυση της βιωσιμότητας της γυναικείας επιχειρηματικότητας και την εξωστρέφεια τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.

Κάνουμε πράξη τους σκοπούς του Συλλόγου που είναι να προωθεί τις ίσες ευκαιρίες για τις γυναίκες επιχειρηματίες στην οικονομική, κοινωνική και πολιτική ζωή του τόπου. Υποστηρίζει με πρωτοβουλίες του την εξάλειψη των δυσμενών επαγγελματικών διακρίσεων.

Ενθαρρύνει τα μέλη να επιμορφώνονται μέσω επαγγελματικής κατάρτισης με πολλαπλές πρωτοβουλίες του.

Παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες σε θέματα γυναικείας απασχόλησης , επαγγελματικής κατάρτισης  και  εργασιακής εμπειρίας.

Συνεργάζεται με φορείς και οργανώσεις γυναικών από όλη την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση, για επαγγελματικά θέματα και συμμετέχει σε αντίστοιχες Ελληνικές και Διεθνείς Οργανώσεις.

Να πούμε ότι μέλος του Συλλόγου μπορεί να εγγραφεί κάθε γυναίκα επιχειρηματίας, βιοτέχνης, έμπορος, οικοτέχνης και χειροτέχνης, εμπορικός και ασφαλιστικός αντιπρόσωπος, καλλιτέχνης, ελεύθερος επαγγελματίας , αλλά και οι πρωτοβάθμιοι συνεταιρισμών γυναικών.

Να τονίσουμε την μεγάλη προσπάθεια καινοτομίας που έχουμε κάνει με τις υφάντρες μας. Πάνε 7 χρόνια που τις εκπαιδεύουμε να φτιάχνουν ρούχα, παπούτσια , τσάντες και αξεσουάρ με Κρητικά υφαντικά στοιχεία τα οποία προωθούμε  με επιδείξεις μόδα και παρουσίαση σε ειδικές εκθέσεις.

Αξιοσημείωτη  η συνεργασία μας με το ΙΤΕ  και το ντοκιμαντέρ που ετοιμάζουμε  για την εξέλιξη της Υφαντουργίας από την Μινωική εποχή μέχρι σήμερα.

Γνωστή η καθιερωμένη έκθεση Κρητικών, προϊόντων οικοτεχνίας και χειροτεχνίας  των μελών μας, που πραγματοποιούμε  τέλος Ιουλίου κάθε χρόνο στην Πλ. Ελευθερίας, εδώ και 15 χρόνια.

Γνωστή επίσης η Εβδομάδα επιχειρηματικότητας με βραβεύσεις μελών μας που διαπρέπουν και καινοτομούν.

-Η πανδημία έχει επηρεάσει την γυναικεία επιχειρηματικότητα;

Σε πρόσφατη έρευνα που διεξήγατε σε συνεργασία με το ΙΤΕ τα νούμερα ήταν απογοητευτικά για τις γυναίκες. Μιλήστε μας λίγο γι αυτό.

Μετρώντας ένα χρόνο από την αρχή της πανδημίας που έχει πλήξει τις επιχειρήσεις όλων μας, ο Αναπτυξιακός Σύλλογος Γυναικών Επιχειρηματιών Κρήτης υλοποίησε, σε συνεργασία με το Επιστημονικό Τεχνολογικό Πάρκο Κρήτης (ΕΤΕΠ-Κ) μια έρευνα, με σκοπό να διερευνηθεί πως επηρέασε η πανδημία τη γυναικεία επιχειρηματικότητα στην Κρήτη και ποιες ήταν οι συνέπειες της.

Κάναμε την έρευνα με σκοπό,  να βοηθήσουμε στην ακριβέστερη κατανόηση της κατάστασης, να δούμε πως αντιμετώπισαν τα μέλη του Συλλόγου την κρίση, πως βλέπουν τις προοπτικές που υπάρχουν σήμερα σε ότι αφορά την συνέχιση της λειτουργίας των επιχειρήσεων τους, αλλά να αποτελέσουν τη βάση για αλλαγές και προτάσεις σχετικά με το μέλλον της Γυναικείας Επιχειρηματικότητας στην Κρήτη.

Στο ερωτηματολόγιο απάντησαν 217 γυναίκες επιχειρηματίες, μέλη του συλλόγου και η έρευνα πραγματοποιήθηκε από  αρχές Δεκεμβρίου 2020 έως 15 Ιανουαρίου 2021.

Τα πιο σημαντικά της έρευνας είναι : Ένα ποσοστό 82% είναι μικρές επιχειρήσεις με μορφή ατομική επιχείρηση ή ΟΕ και  τζίρο από 20.000-50000 ευρώ.

Η συντριπτική πλειονότητα των επιχειρήσεων του δείγματος, 74 % , επηρεάστηκαν πάρα πολύ  από την πανδημία, ενώ ένα πολύ μικρό ποσοστό, μικρότερο του 4 % δεν επηρεάστηκε καθόλου.

Σε σχέση με το προσωπικό, ένα 55 % μείωσε το προσωπικό τους . Σχετικά με τον τζίρο, το 66,4 % παρουσίασε μεγάλη μείωση.

Πάνω από 70 % των επιχειρήσεων δήλωσαν ότι τα μέτρα που ελήφθησαν για την αντιμετώπιση της πανδημίας είναι πολύ ανεπαρκή.

Σε ερώτηση σχετικά με το αν ανέπτυξαν κάποια καινοτομία ή διαφοροποίηση προϊόντος/υπηρεσίας, 47,5 % δήλωσαν ότι δεν ανέπτυξαν, 13,8 % ανέπτυξαν καινοτομία, 16,1 % διαφοροποίηση προϊόντος και 33,2 % διαφοροποίηση υπηρεσίας και αυτά τα στοιχεία μας ότι πρέπει να κάνουμε πολύ δουλειά στα μέλη μας, για τις κατευθύνουμε προς την καινοτομία και την ανάπτυξη.

Η Κρήτη τι θέση κατέχει αναφορικά με το γυναικείο επιχειρειν;

Το νησί μας είναι δεκτικό σε αυτό;Αγκαλιάζει εύκολα τις γυναίκες που δραστηριοποιούνται;

Η Κρήτη πάντα ήταν πρωτοπόρα και ναι, αγκαλιάζει την γυναίκα που τολμά.  Την δεκαετία της κρίσης που περάσαμε, η γυναίκα είχε βγει πολύ μπροστά. Δεν δίστασε να ανοίξει επιχείρηση, να την στηρίξει, να στηρίξει το σπίτι της, τα παιδιά της  και τον άνδρα της που ίσως είχε χάσει την δουλειά του.

Σήμερα τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα, όχι μόνο για την γυναίκα επιχειρηματία, αλλά για την επιχειρηματικότητα γενικά.

Αν σκεφτούμε όμως ότι η Κρήτη , ανέκαθεν ήταν μοχλός ανάπτυξης και στρατηγικής με κινητήρια δύναμη τη γυναικεία δημιουργικότητα, τη φαντασία την ευρηματικότητα από την Μινωική εποχή , ναι τις αγκαλιάζει και τις αποδέχεται.

-Τι έχετε να πείτε σε όλες τις γυναίκες και μάλιστα στις νέες γυναίκες που το σκέφτονται αλλά δεν το επιχειρούν;

Πρώτα να πω ότι η επιχειρηματικότητα, κάνει την γυναίκα να αναπτύξει μια ολοκληρωμένη προσωπικότητα, αναγνωσιμότητα, κοινωνική άνοδο, οικονομική ανεξαρτησία, ελευθερία κ.λπ.

Έπειτα  να τους πω ότι πρέπει να σκεφτούν καλά αυτό που θέλουν να κάνουν και να είναι αποφασισμένες ότι θα το πράξουν. Να εξετάσουν όλες τις παραμέτρους. Μην πέσουν στην παγίδα να κάνουν κάτι μόνο για να ικανοποιήσουν επιθυμίες του οικογενειακού ή κοινωνικού κύκλου ή να μοιάσουν σε κάποιους που έχουν επιτύχει.

Κάθε περίπτωση είναι μοναδική και οποιαδήποτε επιλογή κάνουν αφορά μόνο αυτές. Να αναγνωρίσουν τα δυνατά τους σημεία, τις επιδιώξεις τους, τι γνώσεις τους, τις δεξιότητες τους και να σχεδιάσουν προσεκτικά τις κινήσεις τους.

Πρέπει να ξέρουν ότι η αρχή δεν είναι εύκολη και η συνέχεια έχει συνεχή αγώνα. Γι΄αυτό πρέπει να είναι αποφασισμένες για αυτό που θα κάνουν. Να πιστέψουν στον εαυτό τους  και στις επιλογές τους. Μη διστάσουν να ζητήσουν βοήθεια από κάποιο ειδικό και ιδιαίτερα με τον λογιστή τους.

-Τελικά κα Πιτσικάκη η γυναίκα είναι καλή επιχειρηματίας; Υστερεί σε κάτι απέναντι στον ανδροκρατούμενο επιχειρηματικό κόσμο? Τι την κάνει επιτυχημένη;

Να πω, ότι η επιχειρηματικότητα είναι μία, δεν χωρίζετε σε ανδρική και γυναικεία. Διαφέρει μόνο η ηγεσία στην επιχείρηση και στο ότι η γυναίκες δεν ξεκινάνε την επιχειρηματικότητα για τους ίδιους λόγους με τους άνδρες. Για τις γυναίκες έχει περισσότερη σημασία η ισορροπία μεταξύ οικονομικών στόχων, προσωπικής ικανοποίησης και οικογενειακής ζωής ως μοτίβο έναρξης μιας επιχείρησης, ενώ για τους άνδρες, η οικονομική επιτυχία και  η μεγιστοποίηση του κέρδους έχουν μεγαλύτερη ελκτική δύναμη

Όχι η γυναίκες δεν υστερούν. Πιστεύω πολύ στη γυναίκα και τις δυνατότητες της.  Πιστεύω πολύ στο ότι η γυναίκα όταν θέλει όλα τα μπορεί!

Ναι η γυναίκα είναι καλή επιχειρηματίας. Έχει δύναμη, αντοχή, ευελιξία και μυαλό  που μπορεί να σχεδιάζει τη δουλειά της , να εφαρμόζει το σχέδιο της και να  ξεκινήσει επιχείρηση όταν έχει τη δυνατότητα να πάρει αποφάσεις .

Η γυναίκα επιχειρηματίας είναι η ικανή  να επινοεί νέες καλές πρακτικές, να πιάνει στον αέρα τις ευκαιρίες, έχει ευελιξία στη  καινοτομία και να δημιουργεί αγορά εκεί που δεν υπάρχει. Είναι σημαντικό ότι η γυναίκα μπορεί να ισορροπεί  μεταξύ των πολλαπλών ρόλων που καλείται να παίξει καθημερινά και να λειτουργεί αρμονικά με σωστό προγραμματισμό μεταξύ εργασίας και οικογένειας.

Η μελέτη του Παρατηρητηρίου  Επιχειρηματικότητας, που λέει ότι οι γυναίκες υπερέχουν στην ανάπτυξη της καινοτομίας, αφού το 38%  προσφέρουν νέα βελτιωμένα προϊόντα ενώ οι άνδρες είναι στο 15%.

Επίσης οι γυναίκες επιχειρηματίες  υπερτερούν στην χρήση νέων τεχνολογιών στις μεθόδους παραγωγής σε ποσοστό 42% σε σχέση με τους άνδρες που είναι 31% οι οποίοι χρησιμοποιούν παλαιότερες μορφές τεχνολογίες.

Να λοιπόν γιατί πρέπει να είμαστε υπερήφανες για τις γυναίκες που τολμούν να επιχειρούν!

Ευχαριστούμε!