Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας

Το Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας 2021-2030, το οποίο έχει ως στόχο την μείωση των θανάτων και των σοβαρά τραυματιών κατά 50% στα επόμενα χρόνια, παρουσιάστηκε παρουσία του Πρωθυπουργού στο Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου. Το Σχέδιο που θα γίνει νόμος του Κράτους, μεταξύ άλλων, προβλέπει:

  • τη θεσμοθέτηση Εθνικού Παρατηρητηρίου για την οδική ασφάλεια,
  • τη βελτίωση του οδικού δικτύου με μεγάλα έργα υποδομών,
  • τη διδασκαλία της Κυκλοφοριακής Αγωγής στα σχολεία από το δημοτικό που πλέον γίνεται υποχρεωτική,
  • την αλλαγή της φιλοσοφίας των εξετάσεων για την απόκτηση άδειας οδήγησης,
  • συγκεκριμένες προϋποθέσεις για να γίνει κάποιος εκπαιδευτής οδήγησης,
  • αναθεώρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας,
  • την ψηφιοποίηση της διαδικασίας ελέγχων για τις παραβάσεις του ΚΟΚ.

Το σχέδιό μας εδράζεται σε ένα τετράπτυχο: Ασφαλείς δρόμοι. Υπεύθυνοι οδηγοί. Κυκλοφοριακή παιδεία. Δίκαιοι κανόνες για όλους.

  • Ασφαλείς δρόμοι. Είναι τα μεγάλα έργα οδικών υποδομών που ξεμπλοκάρουν ή προγραμματίζονται όπως: Πάτρα-Πύργος, Ε-65, ΒΟΑΚ , Καλαμάτα- Ριζόμυλος, Επεκτάσεις Αττικής Οδού, Flyover στη Θεσσαλονίκη, Ολοκλήρωση του οδικού μας δικτύου με νέους, σύγχρονους, ασφαλείς αυτοκινητόδρομους.
  • Υπεύθυνοι οδηγοί: Αφορά το νέο σχέδιο νόμου για την εκπαίδευση και εξέταση υποψηφίων οδηγών, για ένα νέο σύστημα, με διαφάνεια και αξιοπιστία, καμπάνιες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης. Παράλληλα θα πρέπει να φροντίζουμε να οδηγούμε ασφαλέστερα οχήματα, να συντηρούμε σωστά, στο μέτρο των δυνατοτήτων του καθενός, ένα σύγχρονο όχημα, ενώ θα υπάρξει παροχή κινήτρων για την ανανέωση του στόλου των Ι.Χ.
  • Κυκλοφοριακή παιδεία. Θα ξεκινά από τα σχολεία μας, αλλά όχι μόνο. Με τη βοήθεια των ειδικών, με κατάλληλα μαθήματα, στοχευμένες καμπάνιες, προγράμματα δια βίου επιμόρφωσης όλων. Ο καθένας και η καθεμία μας, από μικρό παιδί και για μια ζωή θα εκπαιδεύεται για σωστή νοοτροπία και συμπεριφορά στο δρόμο.
  • Δίκαιοι κανόνες για όλους. Ορθή και πλήρης συλλογή δεδομένων, ενδελεχής ανάλυσή τους με βάση τη διεθνή εμπειρία. Επίσης θα γίνει αναθεώρηση διατάξεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

Ο Πρωθυπουργός στην τοποθέτησή του, μεταξύ άλλων, τόνισε:

  • Θεωρώ εξαιρετικά σημαντικό ότι το μάθημα της οδικής ασφάλειας θα εντάσσεται πια οργανωμένα στο ωρολόγιο πρόγραμμα των σχολείων μας.
  • Πιστεύω ότι η ελληνική κοινωνία είναι συνολικά ώριμη να κάνει και αυτό το μεγάλο άλμα αλλαγών συμπεριφοράς συνεπικουρούμενη πια από ένα οργανωμένο, πολυεπίπεδο σχέδιο βελτίωσης της οδικής ασφάλειας.
  • Αυτό το οποίο χρειαζόμαστε στη χώρα είναι αποτελεσματικές οριζόντιες πολιτικές. Και οριζόντιες πολιτικές είναι εκείνες οι πολιτικές οι οποίες στηρίζονται, όπως είπαμε, σε πραγματικά δεδομένα και μπορούν να λύνουν το ζήτημα του συντονισμού και της επίτευξης συγκεκριμένων στόχων ανά διακριτούς τομείς πολιτικής, εκεί που συνήθως εμπλέκονται διαφορετικά υπουργεία και διαφορετικοί δημόσιοι φορείς.
  • Με χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, κάνουμε 7.000 παρεμβάσεις σε σημεία τα οποία γνωρίζουμε ότι έχουν αυξημένη επικινδυνότητα. Μικρές παρεμβάσεις μπορούν να κάνουν πραγματικά όμως τη διαφορά μεταξύ ζωής και θανάτου. Και αρκεί να κάνει κανείς μία βόλτα σε οποιοδήποτε επαρχιακό δρόμο να δει τον αριθμό των εικονοστασίων, για να αντιληφθεί κανείς πόσο σημαντική μπορεί να είναι αυτή η παρέμβαση για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
  • Θα πρέπει να κοιτάξουμε μπροστά και να αγκαλιάσουμε την πρόοδο την οποία κάνει η τεχνολογία, αλλά και τις αλλαγές στις συνήθειες της μετακίνησης, που επιβάλλει η μετάβαση στην πράσινη ανάπτυξη.