Άγχος και η διαχείριση του

Η λέξη άγχος (αγγλιστί stress) προέρχεται από το ρήμα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας ἂγχω, που σημαίνει “σφίγγω”, “πνίγω”. Το άγχος είναι μια σωματική και ψυχική αντίδραση απαιτητικών καταστάσεων.
Ο καθένας μας εκτίθεται καθημερινά σε στρεσογόνες καταστάσεις.
Το άγχος μπορεί να είναι θετικό: τότε “ακούει” στο όνομα ευ στρες και λειτουργεί ως καταλύτης που μας ενεργοποιεί για να αντεπεξέλθουμε στις όποιες δύσκολες καταστάσεις.
Τα σωματικά συμπτώματα που εμφανίζονται όταν βιώνουμε άγχος είναι τέτοια που συνήθως μας τρομάζουν πολύ στο σημείο που, πολλές φορές, έχουμε την αίσθηση ότι βρισκόμαστε σε κίνδυνο και ότι κινδυνεύει η σωματική μας υγεία.
Στο σημείο αυτό πρέπει να διευκρινίσουμε ότι το άγχος είναι πάντα δυσάρεστο αλλά σπανίως (άμεσα τουλάχιστον) επικίνδυνο.
Οι αγχωτικές καταστάσεις στις οποίες μπαίνει ο σύγχρονος άνθρωπος ενδέχεται να οφείλονται σε σοβαρές αλλαγές (που προκαλούνται, λόγου χάρη, από –φυσικές και μη- καταστροφές) ή ακόμα και σε καθημερινές στρεσογόνες διαδικασίες (διαφορετικές για τον καθένα).
Αυτές είναι καταστάσεις του άγχους, που ορίζονται από κριτήρια όπως ο χρόνος εμφάνισης και διάρκειας, η συχνότητα και η ένταση εμφάνισής τους και ενδέχεται να είναι: α) οξείες, αλλά χρονικά περιορισμένες ( π.χ μια αναμενόμενη εγχείρηση), β) χρόνιες και συνεχόμενες (π.χ. μόνιμη αναπηρία) ή γ) χρόνιες, αλλά διακοπτόμενες (λόγου χάρη οι φιλονικίες με τα πεθερικά) ή γ) Την επόμενη φορά θα μιλήσουμε για επιπλέον στρεσσογόνους παράγοντες καθώς και για τα σημάδια ανίχνευσης του stress.
Μέχρι τότε εύχομαι σε όλους “Καλή συνέχεια” σε ό,τι κάνει ο καθένας.